Oslavenec jménem Facebook: 21 let plných triumfů a prokletých skandálů

06/02/2025 16:15 Martina Šedá
Oslavenec jménem Facebook: 21 let plných triumfů a prokletých skandálů Foto: Profimedia

Kdesi v zaprášené harvardské koleji sedí Mark Zuckerberg, uklepaný z nočního programování, a spouští „Thefacebook“. Tehdy by sotva tušil, že o jednadvacet let později bude jeho portál ovlivňovat dvě miliardy lidí, padat do opakovaných skandálů a pořád zůstávat na vrcholu.

Z univerzitních zdí do světových ulic

Psal se rok 2004, když Mark Zuckerberg se skupinou přátel spustil projekt thefacebook.com v harvardském kampusu, v domnění, že vytvoří online adresář, který propojuje lidi přes sociální sítě na vysokých školách". Zprvu se mohla registrovat jen hrstka studentů. Ale už po měsíci se brány rozšířily i na další univerzity, a netrvalo dlouho, než se budoucí kolos rozlil přes celý svět.

„Thefacebook je jen pro studenty, abyste našli lidi v okolí,“ stála kdysi věta na úvodní stránce. Netřeba říkat, že časy se změnily.

Nezvratné spory a „the“ navíc: Jak se rodila značka Facebook

Bez kontroverze to však nebylo: Tři spolužáci Zuckerberga ho obvinili, že jim ukradl nápad na ConnectU. „Však on jim to oplatil vyrovnáním 65 milionů dolarů,“ napsal jeden z komentátorů.

V roce 2005 vyhodili z názvu „the“ a rozjeli skutečný Facebook. Zavedli funkci „To se mi líbí“, přidali možnost fotek. Byla to doba, kdy ještě kdosi věřil, že vše je jen zábavná studentská ročenka, a ne důmyslná mašina na data a peníze.

Doposud na výsluní, ovšem poskvrněno skandály

Dnes Facebook (pod hlavičkou Meta) kraluje s asi 2,9 miliardy měsíčních uživatelů. Celé rodině aplikací Mety (Messenger, Instagram, WhatsApp) se dohromady přičítají skoro 3,5 miliardy lidí. Jenže tenhle úspěch je také ohrožen řadou průšvihů – od úniků dat až po zlověstné obvinění z manipulace veřejného mínění.

Cambridge Analytica: Když data neříkají pouze „sýr“

Nejsilněji se do dějin zapsal skandál Cambridge Analytica, v němž se ukázalo, že data desítek milionů uživatelů padla do rukou politických poradců, kteří je využili při referendu o Brexitu nebo v amerických volbách roku 2016.

„Byl to moment, kdy jsme všichni zjistili, jak moc je Facebook schopný otočit kormidlo veřejného mínění bez našeho vědomí,“ glosovali tehdejší pozorovatelé.

Od drobných uniku dat k miliardovým pokutám

Zdaleka však nešlo o poslední průšvih:

  • 2013: unikly emaily a telefonní čísla 6 milionů lidí.
  • 2018: hackeři pronikli do 50 milionů účtů.
  • 2019: na veřejnost se dostaly osobní údaje 540 milionů uživatelů.
    K tomu si připočtěme 5 miliard dolarů pokutu od FTC za Cambridge Analyticu. Výmluvné, že?

Smrt dívky a tragédie v Christchurch: Když se algoritmy zatemní

Nenávistný obsah a zneužití živého streamu je dalším černým puntíkem, kdy teroristický útok v novozélandském Christchurchi v roce 2019 byl vysílán přes Facebook Live. Podobně tragická byla i smrt čtrnáctileté Molly Russell, jejíž algoritmicky servírovaný obsah plný sebepoškozování vedl ke kritice Instagramu (patřícího Facebooku).

„Když adolescent bez podpory najde online materiály o sebepoškození, je to nebezpečná cesta. A takové případy musíme řešit,“ zněl hlas koronerů a celé britské veřejnosti.

Metaverse: Volání budoucnosti nebo ponor do černé díry peněz?

Velkolepý projekt Metaverse se měl stát dalším revolučním skokem, ale zatím přinesl hlavně astronomické ztráty. Divize Reality Labs už zažila miliardové mínus, propuštění tisíců lidí a rozpačitý údiv: Kam tohle všechno povede?

Facebook slaví 21 let: vyrostl z malého školního projektu v jednu z nejvlivnějších a nejkontroverznějších platforem světa. Spustil revoluci v tom, jak se lidé propojují online, a zanechal stopy ve všech rovinách digitálního života. Zůstává otázkou, zda se podaří Metě najít rovnováhu mezi úspěchem, inovacemi a odpovědností. Nebo se příštích 21 let ponese v duchu nekonečných skandálů a bojů s nezvládnutelnými algoritmy? Prozatím můžeme jen pozorovat a čekat, jak se příběh bude dál vyvíjet.

Zdroj: Meta for Business